2. 2008 átigazolások, tesztek
Ewe 2008.02.18. 09:27
Vége a karácsonynak, itt az újév – a Forma-1 -ben is. Új esztendő, új lehetőségek, új pilóták a régi csapatokban…
Vége a karácsonynak, itt az újév – a Forma-1 -ben is. Új esztendő, új lehetőségek, új pilóták a régi csapatokban… Sok minden új, de egy valami megmaradt: a lelkesedés és a várakozás. Ki milyen esélyekkel indul? Mindenki döntse el saját maga! Kié lesz az új VB-cím? Idővel minden kiderül, várjuk ki az októbert (lásd: 2007)! Kik az idei újoncok, a régiek közül ki hova igazolt át? Íme:
Kémügy ide vagy oda, akár a Ferrari vs. McLarennel foglalkoztak többet, akár a McLaren vs. Renault-ra figyeltek kevesebben, akármennyi adat is vándorolt ide-oda, és ezek akárhogy is nehezítették meg a világbajnokság kimenetelét, a döntés megszületett: Kimi Räikkönen 2007 Forma 1-es világbajnoka, Lewis Hamilton és Fernando Alonso között is (a pontegyenlőség ellenére, a helyezések számát figyelembe véve) eldőlt a másik két dobogós sorsa Hamilton javára. Mint már az előző számban is olvashattátok, illetve más forrásokból értesülhettetek róla, Alonso szerződést bontott a Mercedesszel. Hetekig csak találgatni lehetett, hogy vajon a spanyol pilóta hogy dönt a jövőjével kapcsolatban: visszavonul, vagy valamelyik csapatnál mégis jut egy ülés a számára? Az Olasz Nagydíj magyarországi élő közvetítésén Palik László kommentátor szájából hangzott el egy kijelentés, miszerint Flavio Briatore, a Renault csapatfőnöke azért van távol, mert már biztos az új szerződést fogalmazza régi pártfogoltjának. Nos, nem sokat tévedhetett: Fernando ugyanis visszatért régi csapatához, így végre beindulhatott a pilótapiac.
Alonso érkezése Heikki Kovalainent késztette távozásra, aki így gyakorlatilag helyet cserélt spanyol kollégájával: Hamilton mellett foglalja el a másik McLaren ülését. De nemcsak neki kellett távoznia a francia gárdától, tavalyi csapattársa, Giancarlo Fisichella helyére az ifjabbik Piquet igazolt le. Fisichella így a Force Indiával (tavaly még Spyker Ferrari) kötött szerződést. A Toyota véglegesen elbúcsúztatta Ralf Schumachert, így Timo Glocknak végre, 2004 után újra megadatik a lehetőség, hogy F1-es versenyző lehessen. A GP2 versenysorozatból érkezett a francia Sébastien Bourdais is, aki a Toro Rosso-hoz csatlakozott. Kazuki Nakadzsima pedig végleg elfoglalhatja az egyik Williams versenygépet.
Régiek, újak. Mind bizonyítani akarnak az autósport királykategóriájában. De bárki bármelyik pillanatban úgy dönthet, hogy távozik, és újra mozgásba lendül a pilótabörze. A Száguldó Cirkuszt idén is elkíséri a legtöbb helyszínre a kistestvér, a GP2. Onnan is bármikor, bárkinek megadathat a lehetőség, hogy egy igazi F1-es versenyautót vezethessen. De, hogy mikor láthatjuk végre az elhunyt Ayrton Senna unokaöccsét, Bruno Sennát? Csak idő kérdése, és – remélhetőleg nemsokára – ő is pályára lép. Az új autókat már a Tisztelt Nagyérdemű elé tárták, a fejlesztések még folyamatban vannak, és a csapatok folyamatosan tesztelnek – saját tesztpályákon, illetve természetesen részt vesznek a kötelező teszteken is (pl. Jerez, Barcelona).
A csapatok a saját versenyzőiken és tesztpilótáikon kívül más, állás nélküli és más együléses autóversenyzőknek is felajánlanak 1-2 napos tesztlehetőségeket. A pálmát ebből a szempontból a Force India viszi: Barcelonában és Jerezben összesen 8 pilótával próbáltatták ki autóikat, és közülük is került ki Adrian Sutil új csapattársa.
De, hogy egy-egy teszt végleges eredménye mire is szolgál az autók fejlesztésén kívül? Mire jók ezek? Jó kérdés… talán csak a rajongóknak. Hiszen valóban jó érzés a kedvencedet a tabella élén látni, vagy éppen akit nem túlzottan kedvelsz, sereghajtóként. Igazából ez még nem jelent semmit. Sőt, a csütörtöki, pénteki és szombat délelőtti szabadedzések sem jelentenek semmit egy-egy versenyhétvégén. Talán még az időmérő végeredménye sem. Mert igazából minden a futamon dől el. Egy jól bevett kanyar világbajnokká teheti a versenyzőt, de elég akár egy apró elfékezés, és újra a sereghajtók között találhatja bárki magát. Lehet ez a tavalyi világbajnok, az aktuális vagy a legesélyesebbnek kikiáltott is.
Az FIA sem tétlenkedett a téli szünet alatt: betiltották a lengéscsillapítók használatát, egy KERS nevű rendszerrel (Kinetic Energy Recovery Systems – Kinetikus Energiaellátó Rendszerek) próbálják „zöldebbé” tenni a sportágat, amellyel a kárba veszett fékezési energiát használják „újra”, bár ezt valószínűleg csak 2009-ben fogják bevezetni. A motorfejlesztéseket öt évre befagyasztották, ami azt jelenti, hogy a motorokon csak a szabály életbe lépése után öt évvel lehet változtatni, és csakis akkor, ha mindenki beleegyezik. Az idei szezontól az elektronikai segédeszközök használata is tilos lesz, mint például a kipörgésgátló. Van, aki kifejezetten örül ennek, de akad olyan is, aki már többször fejezte ki ezzel kapcsolatban aggodalmát (pl. Jarno Trulli – Toyota, és Felipe Massa – Ferrari). Valamint 2008-tól életbe lép az ECU, az Egységes Elektronikai Rendszer.
Úgy gondolom, a versenyzők és a csapatok készen állnak, már csak a rajongóknak kell lélekben felkészülni a következő szezonra.
Csapat |
Rajtszám és név |
Rajtszám és név |
Ferrari |
1. Kimi Räikönnen |
2. Felipe Massa |
BMW Sauber |
3. Nick Heidfeld |
4. Robert Kubica |
Renault |
5. Fernando Alonso |
6. Nelsinho Piqut |
Williams |
7. Nico Rosberg |
8. Kazuki Nakadzsima |
Red Bull Racing |
9. David Coulthard |
10. Mark Webber |
Toyota |
11. Jarno Trulli |
12. Timo Glock |
Toro Rosso |
13. Sebastian Vettel |
14. Sébastien Bourdais |
Honda |
15. Jenson Button |
16. Rubens Barrichello |
Super Aguri |
17. Takuma Sato |
18. Anthony Davidson |
Force India |
19. Adrian Sutil |
20. Giancarlo Fisichella |
McLaren |
21. Lewis Hamilton |
22. Heikki Kovalainen |
|
|
| |
|
|
|
|
|
|
|